dimecres, 7 d’abril de 2010

EN DEFENSA DE SALOU, EN DEFENSA DEL BON PERIODISME

La caixa de música


EN DEFENSA DE SALOU, EN DEFENSA DEL BON PERIODISME

"Els que coneixem aquest municipi sabem que avui ja no té res a veure amb el destí turístic d’ahir, associat a nits de disbauxa sense llei ni ordre"

Xavier Fähndrich

La notícia ha saltat a tots els Telenotícies de totes les cadenes. Segons el que se’n dedueixi, Salou ha estat assolat per l’onzena plaga divina: milers d’estudiants universitaris anglesos borratxos, cridaners i vàndals han estat arrasant amb els hotels i el mobiliari urbà… Caram! I la majoria dels salouencs ni se n’han adonat, ni ho han vist… La televisió i la ràdio menteixen? Potser dir això és exagerat. Però veiem-ho.

La ciutat de Salou fa més de 15 anys que està lluitant contra les tendències del mercat i treballant per atraure un turisme familiar. Es el què en city marketing en diem reposicionament. Els que coneixem aquest municipi sabem que avui ja no té res a veure amb el destí turístic d’ahir, associat a nits de disbauxa sense llei ni ordre. Actualment, la nit de Salou és una nit menys sorollosa, menys estesa (o més concentrada en una determinada zona) i més segura; de tal manera que, tant des del sector privat com des de l’Ajuntament, s’han eradicat les conductes que fomentaven la sensació que la ciutat era can seixanta. No és una feina que es pugui fer de pressa, demana temps i molts esforços (canvi cultural, inversions, regulació, inspeccions, etc.). No és una fita que es pugui assolir a curt termini. En certa manera, és nedar contra corrent.
En aquesta transformació la ciutat s’hi juga molt. L’economia del municipi es basa pràcticament en una sola activitat econòmica que, en aquest moments de crisi, no passa pel seu millor moment. En aquest reposicionament hi ha molt treball i molts recursos invertits per canviar i millorar la imatge del municipi (i per extensió de la Costa Daurada). Els ajuntaments, els consells comarcals, la Diputació, els patronats de turisme i la majoria del sector privat (hotelers, restauradors, etc.) han invertit en promoció, en publicitat i en relacions públiques grans quantitats de recursos per oferir un producte turístic associat a la gastronomia, al patrimoni arquitectònic, cultural i natural, etc. cercant trencar una dinàmica subordinada durant dècades al dictat d’un mercat en mans d’uns pocs decisors empedreïts en vendre només sol i platja... Salou i els municipis de la Costa Daurada ja no són –només- destins de turisme barat i no ho volen ser.

Mentre arriba l’hora d’assolir aquest reposicionament, segueix sent fonamental oferir una bona imatge de la ciutat, ja que a l’hora de triar, els clients potencials basaran la seva decisió en els inputs positius que pugui generar el destí de vacances. La feina dels periodistes i de les empreses de comunicació d’aquesta darrera setmana ha estat un torpede llençat contra la feina feta durant tants anys.

Algú en la professió periodística es para a pensar en les conseqüències de la seva feina? Ja estem acostumats a veure el nom i la imatge de Salou associada a notícies negatives relacionades amb el turisme (accidents a la platja, baralles, intoxicacions...). El terreny ja està adobat. Qualsevol fet carregat d’alcohol, sexe, disbauxa... combinat a una opinió pública predisposada a malpensar, és segur que es ven molt bé a totes les teles, diaris i resta de mitjans de tot l’Estat espanyol (Qui no ha sentit parlar de Salou? Qui no sap d’algú que hagi anat de marxa per Salou?).

Quin trist paper ha fet el periodisme en aquest afer. La Saloufest és una iniciativa de fa anys. Perquè és notícia avui i no ho ha estat abans? Potser, podríem dir que aquest any hi ha hagut alguna cosa diferent? Aldarulls? Destrosses? Ferits? Morts? No. Res de res. La Policia Local no ha registrat cap incident greu, els hotelers no han reportat cap problema, els veïns no han trucat en massa queixosos... On és la notícia? Potser en el nombre d’universitaris que han vingut? No és el que destaquen els diaris, conscients que 5.000 estudiants no és una xifra sorprenent quan hi ha més de 60.000 places hoteleres a Salou i els voltants...

No ens enganyem. La notícia és la de sempre Salou = turisme de borratxera, i si no hi ha notícia es fabrica. Hi ha testimonis que han vist periodistes d’una cadena estatal que incitaven els estudiants a fer burrades davant la càmera i demanant a les estudiants que s’aixequessin la samarreta. Tot per tal de tenir imatges que sostinguessin “la seva particular visió dels fets”. Ja se sap, avui sense imatges escandaloses no hi ha notícia, no hi ha audiència, no hi ha carrera periodística... Hi ha qui afirma que fins i tot s’han fet servir imatges d’arxiu d’altres localitats turístiques (de la Costa Brava) per il•lustrar el que no ha passat (no han captat) a Salou i així contradir (contrastar diran altres) les explicacions de la Presidenta de l’Associació d’Hotelers Salou-Cambrils-La Pineda...

La realitat no és el que hem vist a la TV. Estem davant una iniciativa privada que combina hotel, platja, esport i festa, en temporada mitja-baixa, que funciona des de fa anys (des d’abans de la crisi, no arran de la crisi), que no ha generat una alteració de la vida quotidiana de Salou (tret d’alguns grupets sorollosos, en dos o tres carrers de la localitat, en moments molt determinats en un espai curt de dos o tres hores a la nit...) i que ha donat un bon resultat global any rere any.

Entre això i el que hem vist a la TV i escoltat a la ràdio hi ha un abisme. El periodisme, el bon periodisme, no es mereix aquest tipus d’actuació. Salou i els salouencs tampoc.

2 comentaris:

L'home del sac ha dit...

Està clar que es fa notícia del que interessa i si convé es fabrica, però és veritat que familiar o no, el turisme de Salou és en general de baixa qualitat...
Dec ser jo que sóc estrany, però mai aniria de vacances a un lloc com aquest, però en fi, per gustos... Potser és perquè ho tinc a quatre passes de casa i hi puc anar sempre que vull, però moltes nits, tombant per les zones de festa de Salou tinc la sensació que la gent que hi ha per allí és merda... Molt de Killo i killa ensenyant-ho tot... i guiris donant la nota.

Josep (sl) ha dit...

Jo si t'he de ser sincer no vaig de vacances a llocs com Salou, ja tinc Salou, no em cal cap copia i si vull marxar de vacances és per descansar de Salou.

Crec que el turisme familiar de Salou dels últims anys ha caigut molt baix, per mantenir la ocupació s'ha reduït molt el nivell i amb ofertes de tot inclòs. Sobretot el que ve en massa a l'estiu, sobretot a l'Agost.

En general el nivell guiri és més alt és superior al del killo iberico. Sols et calia tractar la fauna del Salou i del espanyol vingut aquí per setmana santa.