dimarts, 15 de juny de 2010

Europa i el tren de la llibertat




La política de infraestructures a Espanya va sobrada de política i paranoies polítiques i poc de sentit de sostenibilitat econòmica o lògica Geogràfica. Un dels casos més fragants i esperpèntics era la Via de mercaderies d'Ample Europeu que havia de comunicar el port d'Algesires amb Europa.
El projecte iniciat en temps de José Maria Aznar i el Projecte continuat pel PSOE (sent el ministres d'Industria José Montilla i Maleni Alvárez la ministra de Foment) havia de concretar-se com a "Travesia Central de los Pirineos" enllaçant Algesires amb Saragossa via Madrid (com no) i comunicar-se a Europa amb un túnel per sota els Pirineus, per Osca Esquivant tant passar per Catalunya com pel País Basc.

Doncs bé, en la Cimera de transport celebrada a Saragossa, el Govern espanyol va fer mans i mànigues per intentar aconseguir convèncer als ministres de Transport de UE de la seva obra Faraònica enfrontada a l'Eix mediterrani. Una línia més econòmica i clarament més rendible; perquè no sols connecta amb Europa quatre dels port Espanyols més importants: Algesires, València, Tarragona i Barcelona. Si no que travessaria i donaria servei a la principal zona industrial i exportadora: (Catalunya i País Valencià) Aquesta proposta ha estat defensada des de fa temps Pels Governs Català i Valencià, lobbies empresarials i que va ser un dels cavalls de campanya de l'Eurodiputat Ramon Tremosa.

Per sort per a Catalunya. la Unió Europea ens dóna un bri d'esperança. Primer: Gràcies a la Postura de França basada en la lògica política no ha volgut fer una obra faraònica amb uns 40km de túnel amb un cost de 4500 m€ i crear una línia nova; si no reforçar el Eix Existent de Port Bou.
Segon: Europa, gràcies en part a la feina feta pels Lobies com FERMED. La Unió Europea veu amb mals ulls un projecte no sostenible, amb el temps i cost que requerirà.
Tercer: La crisis econòmica. Europa s'adona que Espanya dilapida els fons que rep i la seva política de infraestructures com l'AVE no tenen lògica i mai seran rendibles amb el mitjans propis. Per tant els contribuents a la Unió no permetran a Espanya fer aventures dubtoses en l'àmbit de les infraestructures si no són rendibles econòmicament.

Ara bé, què la UE imposi el traçat lògic a Espanya no ens hem de confiar. A Espanya saben i temen que el Eix promogut per FERMED pot ser el nostre "tren de la llibertat", en paraules de l'Europiputat per CiU Ramon Tremosa; per tant miraran de dificultar, paralitzar o canviar la decisió de la UE de cara al 2011 en què s'hauria de fer definitiva.
Convé, a més aprofundir en el dret a decidir i us convido a participar de ILP perquè una de les coses per les què convé ser Estat és per tenir veu i vot a la UE.